Edunvalvonta

Mistä apua?

Työsuhteeseen liittyvät kysymykset ja mahdolliset erimielisyydet ratkeavat joutuisimmin työpaikalla. Erimielisyysasian selvittäminen aloitetaan esimiehen kanssa.

Erimielisyysasian kanssa edetään edunvalvontaketjun mukaisesti. Asiat ratkeavat tavallisesti nopeasti työpaikoilla. Keskustele aina ensin asiasta lähimmän esimiehen kanssa. Tässä tilanteessa on hyvä esittää kirjallisesti, mistä olet eri mieltä.

Jos keskustelun jälkeen asia ei ratkea, ota yhteys omaan luottamusmieheen ja/tai pääluottamusmieheen tai työsuojeluasioissa työsuojeluasiamieheen ja/tai työsuojeluvaltuutettuun. Heiltä saat myös neuvoja siitä, miten ongelmatilanteen kanssa tulisi edetä. He tuntevat myös parhaiten paikalliset sopimukset ja työnantajan käytänteet. Muista, että myös oma yhdistyksesi palvelee sinua ongelmatilanteissa.

Jos erimielisyysasia ei ratkea työpaikalla, voit yhdessä luottamusmiehen kanssa kääntyä lähimmän JHL:n aluetoimiston puoleen. Aluetoimistoilla on käytössä keskustoimiston asiantuntijoiden tuki.

Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä:

Jos työpaikallasi ei ole omaa luottamusmiestä, lähin apu ongelmatilanteissa löytyy Itä-Suomen aluetoimistosta 010 7703 650 (vaihde). Aluetoimisto on myös luottamusmiehen lähin tuki.

Oikeusapu:

Joskus asiat eivät ratkea neuvottelemalla. Oikeusapua ja JHL:n lakimiesten palveluja tarvitaan, kun erimielisyysasia ei ratkea neuvottelemalla, vaan se joudutaan viemään tuomioistuinprosessiin saakka. JHL:n jäsenenä sinulla on mahdollisuus ilmaiseen oikeusapuun ja lakimiesten palveluihin. Oikeusavun hakeminen tapahtuu oman yhdistyksesi kautta.

Lähde: https://www.jhl.fi/tyoelama/ongelmatilanteet/mista-apua/